Визначено рейтингові списки проєктів, які пройшли оцінювання у рамках конкурсного відбору проєктів регіонального розвитку, які можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного бюджету, отриманих від ЄС. Серед них два проєкти Вугледарської громади за напрямом "Інноваційна економіка та інвестиції" та "Загальноукраїнська солідарність". Докладніше зав посиланням
Президенту України
Зеленському В.О.
Голові Верховної Ради України
Разумкову Д.О.
Прєм’єр-Міністру України
Шмигалю Д.А.
Голові Донецької обласної
державної адміністрації,
керівнику обласної
військово - цивільної адміністрації
Кириленку П.О.
Просимо Вас негайного особисто втрутитися та сприяти у розв’язанні кризової ситуації, що склалася у місті Вугледарі Донецької області.
Без перебільшення, така ситуація є не тільки чинником надзвичайного соціального напруження в громаді, а вже реальною загрозою життєдіяльності міста та Вугледарської ОТГ в цілому, епідеміологічному благополуччю населення в умовах епідемії коронавірусної інфекції. А це майже 20 тисяч мешканців, в тому числі, внутрішньо - переміщених осіб.
Державні підприємства «Шахтоуправління «Південнодонбаське №1» та «Шахта імені М.С. Сургая» належать до сфери управління Міністерства енергетики та вугільної промисловості України та здійснюють видобування та реалізацію кам’яного вугілля газової групи.
Для міста Вугледара ці дві шахти є містоутворюючими та бюджетоутворюючими підприємствами, але вони, вже протягом тривалого часу, позбавлені можливості стабільно працювати, виплачувати заробітну плату, здійснювати відрахування до місцевого бюджету та обов’язкові платежі, в тому числі, розраховуватися за спожиту електроенергію через гострий дефіцит обігових коштів, через хронічну відсутність розрахунків за відвантажене вугілля.
Протягом 2020 року, крім інших проблем, пов’язаних з безпекою виробництва, фінансовим та матеріально - технічним забезпеченням, протиепідемічними заходами, майже кожного місяця, шахти стають перед загрозою і реальним відключенням виробництва від електроенергії. Такого не було за всі роки існування вуглевидобувних підприємств.
Треба зауважити, що на стадії проектування підприємств, закладались умови безперебійного електропостачання. Отже, негативні наслідки відключення енергопостачання на цих підприємствах важко переоцінити.
Зупинка роботи вентиляторів головного та місцевого провітрювання протягом досить короткого часу призведе до загазовування мережі гірничих виробок з подальшою загрозою вибуху метано - повітряної суміші.
Зупинка насосів водовідливу, з урахуванням середнього притоку води по шахтах, менш, ніж за добу, призведе затоплення центрального водовідливу, в результаті чого станеться перетік води, затоплення та замулення зумпфової частини скіпового та клітьового стволів. Ні подальше провітрювання шахт через ці стволи, ні відновлення подачі електроенергії стають неможливими.
Наслідки техногенного характеру можуть бути фатальними і незворотними: неконтрольоване затоплення шахт та повне знищення підприємств, розвиток техногенної катастрофи регіону (затоплення сільськогосподарських угідь, прорив газу метану вибухонебезпечної концентрації на поверхню, провали земної поверхні, ендогенні пожежі і т.д.).
Кризові явища на містоутворюючих промислових підприємствах Вугледара мають наслідком різке загострення суспільної ситуації.
Через заборгованість з виплати заробітної плати місто на межі неконтрольованого соціального вибуху. Працівники вуглевидобувних підприємств, їх сім’ї, а це переважна частина мещканців громади, аби їх почули, здатні вже до вкрай радикальних протесних заходів. І це не єдина проблема.
Відсутність коштів негативним чином вплинула рівень проплат за надані комунальні послуги, що в умовах осінньо - зимового опалювального сезону може призвести до колапсу житлово - комунального господарства міста.
Відсутність коштів у населення на придбання необхідних ліків для профілактики або лікування сезонних ГРВІ, ГРЗ, хронічних захворювань, на фоні пандемії коронавірусної інфекції, вже стало чинником потрапляння міста Вугледара спочатку до «померанчевої», а з 09.11.2020, за рішенням державної комісії з ТЕБ та НС №12/100 від 05.11.2020 року, вже до «червоної» зони.
Відсутність або систематичне зменшення сплат ПДФО та інших обов’язкових платежів, зокрема до Пенсійного фонду, від найвагоміших платників податків ставить під загрозу не тільки своєчасність виплат заробітної плати працівникам бюджетної сфери, але й виплат пенсій мешканцям громади.
Не може не викликати стурбованість і рівень наповнюваності місцевого бюджету, який на сьогодні складає 18%. В таких умовах надати фінансову підтримку медичним закладам - для забезпечення лікування хворих та проведення протиепідеміологічних заходів; комунальним підприємствам - для своєчасного розрахунку за спожиті ресурси, не вбачається можливим.
Отже, ситуація, що склалася, чим далі, тим більш стає реальною загрозою життєдіяльності міста взагалі, його епідеміологічному благополуччю, громадської безпеки і суспільної стабільності.
Місто Вугледар – не тільки є малим шахтарським містом, а й адміністративним центром Вугледарської міської ОТГ. Отже, кризові явища, що відбуваються у місті, не можуть негативним чином не вплинути на загальну суспільну, соціально - економічну ситуацію у Вугледарській міській об’єднаній територіальній громади, частина населених пунктів якої знаходиться безпосередньо на лінії розмежування.
З огляду на це, не можуть бути виключені в населених пунктах громади, а також в інших вугільних містах Донецької області, процеси щодо виникнення зон соціальної напруги, протесних настроїв, пов’язаних із системною кризою вугільної галузі, із процесом реформування адміністративно - територіального устрою базового і субрегіонального рівнів, оскільки такий незадовільний стан речей є характерним для багатьох громад регіону.
Сподіваємося на розуміння і допомогу у вирішенні системної кризи, що сталася навколо державних підприємств вугільної галузі, в громадах Донецької області.
З повагою
Міський голова А.Ю. Сілич
Coal towns of Donetsk region: VIEW ON JUST TRANSITION FOR MINING REGIONS
In May 2019, we - the mayors of seven coal dependent towns of Donetsk region, three NGOs from the region and Donetsk Chamber of Commerce and Industry - established a Platform for Sustainable Development of Coal Towns.
We understand the global trend towards decarbonization, of which Ukraine is also a part of. Our country’s ratification of the Paris Climate Agreement in 2016, signing of the energy partnership between Ukraine and Germany in August 2020 and public statements at this year's EU-Ukraine summit on our country's accession to the European Green Deal initiative indicate the inevitable transformation of the energy sector and gradual coal phase-out.
This is why we see the main goal of our Platform as preparation, development and implementation of a common vision for the transformation of our mining region.
The Ukrainian government also understands the complexity and multifaceted nature of future transformation processes, as evidenced by the establishment in May 2020 of the Coordination Center for the Transformation of Coal Regions.
We welcome and support the establishment of this body and the presentation of the Concept of the National Program for the Transformation of Coal Regions of Ukraine until 2027. These steps confirm the seriousness of the intentions of the Ukrainian authorities and the understanding of the need for early planning of the energy transition, with special emphasis on the socio-economic development of coal mining towns.
For our part, for the last two years we, as members of the Platform for Sustainable Development, have been actively studying global trends in this field, in particular through exchanges with German coal towns and meetings with the European Commission’s Coal Regions in Transition Platform in Brussels.
As a result, we are currently developing joint projects to reform educational programs and local educational institutions, to install and use renewable energy sources in municipal buildings, and mine water reusage projects. Together with international partners, this year we also began the process of creating a joint strategy for the economic transformation of the coal towns of Donetsk region, which are part of the Platform.
Based on our existing experience, we are convinced that a just transition of coal mining towns is only possible under the following conditions:
Local needs, interests and responsibilities of coal communities and regions should come first. The development of strategies and projects should be accompanied by the expertise of specialized regional development and planning bodies. This is the lesson of the German experience of establishing a dialogue with all stakeholders in coal mining communities in North Rhine-Westphalia. The population and local organizations must take an active part in the dialogue on the future of their communities. Government programs, projects, etc. must meet these needs and local dialogue’s conclusions.
In this spirit, the inclusion of representatives of local coal communities - the mayors of Vuhledar, Myrnohrad and the head of the Toretsk Civil-Military Administration - in the Coordination Center for the Transformation of Coal Regions is a positive signal. The next step, in our opinion, is concrete, joint planning of the analysis of local needs to ensure that national programs meet them, as well as the establishment of regional development agencies for coal mining regions.
The lack of a clear understanding of the future of our own coal enterprises creates a major obstacle to planning the transformation of specific towns and the gradual restructuring of local economies. Only conscious planning with the involvement of local authorities and the population will help the general acceptance of the inevitable energy translation.
To diversify the economy special programs, funds and conditions should be created that will promote the development of small and medium-sized businesses in mining towns and regions. Without pilot projects for the redevelopment of coal mining towns in the coming years it is impossible to create a full-fledged national plan for a just transition. Those projects will require the support of the state and international organizations. We are also convinced that the towns participating in the pilot projects should be selected through a transparent open competition and the positive effect of the projects should be felt across the whole region and not just individual communities.
The development of education may include the creation of new educational institutions, research and innovation centers at the regional and local levels, as well as changes in educational programs and the re-profiling of existing vocational schools.
With the future closure of coal mining enterprises, mining professions will lose their attractiveness and relevance. The experience of different towns in Germany and Eastern Europe (for example, Poland) can be an example to follow, as the regions have managed to become powerful centers of education and innovation.
Special employment and retraining programs will help ease tensions among locals who are afraid of losing their jobs, income and social benefits. Such programs should take into account the specifics of each town, so local experts should be involved to adequately assess needs and other specifics.
On the other hand, it is necessary to create financial tools to enact an early retirement of miners in the current pension system.
The operation of mines and especially their closure cause and exacerbate a number of environmental problems associated with the contamination of surface and underground water reservoirs, soil, continued process of mine water pumping and more. The solution to these problems should be planned and implemented in advance with the participation of all actors responsible for the operation of coal mining enterprises and community development: the state, local governments, as well as private companies. European and German experience testifies to the need to create special environmental funds with the participation of coal companies.
We call on all stakeholders to unite around a just transition of coal regions, as this process will include many aspects, from energy transition and economic diversification to the restructuring of educational institutions and social and environmental security.
Mayor o f Dobropillia Andriy Aksionov
Mayor of Myrnohrad Oleksandr Brykalov
Mayor of Novohrodivka Lyudmila Biletskaya
Acting Mayor of Pokrovsk Oleksiy Trebushkin
Mayor of Selydove Viktor Remizov
Head of the Toretsk Civil-Military Administration Vasyl Chynchyk
Head of Vuhledar Amalgamated Community Andriy Silich
President of the Donetsk Chamber of
Commerce and Industry Maksim Anufriev
NGO "Development Agency of Vugledar" Fedir Sorokin
NGO "Dobropillia Youth Center
“DOBRO” Volodymyr Oros
NGO "Platform of Initiatives “MOVE” (Novohrodivka) Denys Shylenko
Вугледарська міська рада:
85670 м. Вугледар Донецької області
вул. 30-річчя Перемоги, будинок 16
телефон приймальні +38 06273 64274
vug.v@dn.gov.ua vmr@vugledar-rada.gov.ua
Гаряча лінія Вугледарської
міської ради: 0800505456
Графік роботи: щоденно у робочі дні
з 08.00 до 12.00 та з 13.00 до 17.00
(п’ятниця та передсвяткові дні до 15.45)